Smelen 12 Smelen 12

Missie en visie

Kernwaarden van de school

“Wij kunnen niet van alle kinderen sterren maken, maar we kunnen ze wel laten stralen!” Het gaat er niet om dat je de beste bent. Het gaat erom dat je beter bent dan gisteren.

Welbevinden

Op BS Smelen is welbevinden de belangrijkste kernwaarde.  

Welbevinden is te herkennen aan diverse signalen, zoals de mate van openheid, flexibiliteit, zelfvertrouwen, weerbaarheid en spontaniteit. Een persoon met een hoog welbevinden straalt innerlijke rust uit en kan genieten van dingen. Welbevinden ontstaat, als tegemoetgekomen wordt aan de basisbehoeften. We streven ernaar om alle kinderen te laten stralen door ze trots te laten zijn op wat ze kunnen op wat voor gebied dan ook.      

Samenwerken         

Leren gebeurt in interactie. Je hebt de relatie met anderen nodig om te worden wie je bent, om zelfkennis op te doen, om zelfvertrouwen te ontwikkelen en om te groeien. Anderen kunnen je motiveren en stimuleren. Het stimuleren van interactie zorgt ervoor dat je met elkaar in gesprek gaat over de inhoud van het werk. Dat geeft sterke impulsen tot ontwikkeling op zowel cognitief vlak als op emotioneel vlak. Plezier beleven in het samenwerken met anderen werkt stimulerend voor ieders eigen en voor de gezamenlijke ontwikkeling.               

We hebben elkaar hard nodig om Samen een leergemeenschap te creëren, waarin we optimaal tot ontwikkeling komen. Iedereen participeert hierin: kinderen, leerkrachten, ouders en andere partners. Op BS Smelen zetten we coöperatieve werkvormen in om de betrokkenheid en het actief leren van de kinderen te verhogen. Het bevordert ook de sociale vaardigheden en draagt daardoor bij aan een verbeterde sfeer in de groep. Een positief klasklimaat kenmerkt zich door opbouwende en respectvolle relaties en interacties tussen alle mensen (kinderen en volwassenen) die betrokken zijn bij de opvoeding en het leerproces. Om de betrokkenheid te verhogen moet er een ontspannen en gezellige sfeer op school zijn, waarbinnen iedereen zich gewaardeerd voelt.      

Betrokkenheid         

Betrokkenheid in de klas kan onderverdeeld worden in betrokkenheid van de leerkracht en de betrokkenheid van de leerling. Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat je elke leerling persoonlijke, positieve aandacht geeft. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt. Als de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen. En een goede relatie met de leerlingen heeft invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.               

Als we het hebben over de betrokkenheid van de kinderen, dan heeft dat ook betrekking op de lesstof. Een leerkracht moet ervoor zorgen dat zijn leerlingen betrokken blijven bij de les. Het onderwijs moet betekenisvol zijn. 

Betekenisvol leren

Onderwijs dat betekenis heeft voor de leerling, zorgt voor hogere betrokkenheid. Als een leerling zich interesseert voor een bepaald onderwerp zal hij meer gemotiveerd zijn om zijn taak uit te voeren en dit bevordert de persoonlijke groei.       

Persoonlijke groei        

De gemiddelde leerling bestaat niet. Alle kinderen zijn uniek en verschillen van elkaar. Kinderen dagen de school uit om te differentiëren en om het aanbod aan te passen aan wat ze in hun mars hebben. Ze vragen de school om aan hun behoeften en mogelijkheden tegemoet te komen en niet omgekeerd. Personaliseren van het onderwijs betekent, dat je als leerkracht het onderwijs optimaal inricht en daarbij de leerling als uitgangspunt neemt. We richten onze aandacht hierbij niet alleen op de cognitieve, maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen die werken aan persoonlijke doelen, zullen zich meer eigenaar voelen van het proces dat doorlopen moet worden om die doelen te bereiken. We bieden de leerlingen vaardigheden aan (leerstrategieën) die hen daarbij kunnen helpen. In een leerproces moeten ook fouten gemaakt kunnen worden, want van die fouten kun je leren. Zelfvertrouwen krijg je niet door alles goed te doen, maar van niet bang zijn iets verkeerd te doen.           

Een duurzame en snel veranderende samenleving vraagt om mensen die het vermogen hebben om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Daarom willen we de creativiteit van kinderen stimuleren.

Creativiteit kan betrekking hebben op het denken of op het doen.